Mikromarc websøk

Hitlers byggherrer: Fritz Todt og Albert Speer i Norge
Hugselista er tom
Vis
Forfattar
Tittel
  • Hitlers byggherrer: Fritz Todt og Albert Speer i Norge
Språk
  • Språk: nob.
Hylle
  • 940.53 A
Klassifikasjon
Emne
År
  • 2021
Noter
  • Adolf Hitler hadde en særskilt plan for Norge i sitt storrike. Kystlinjen hadde stor strategisk betydning, landet var rikt på naturressurser og befolkningen var det beste materialet for å dyrke den ariske rasen. Derfor ble det i løpet av okkupasjonsårene igangsatt store byggeprosjekter over hele Norge. Byggingen av en polarjernbane gjennom hele Nord-Norge frem til Kirkenes ble startet i 1942, og løp helt frem til frigjøringsdagene i 1945. 25 000 krigsfanger ble benyttet som slavearbeidere, av disse omkom om lag 2100. Andre steder i landet var det nye byer, festningsverk og industribygg som måtte anlegges, noe som igjen krevde et utvidet vei- og jernbanenett. Ingeniøren Fritz Todt og arkitekten Albert Speer ble engasjert til å gjennomføre prosjektene. I denne boken ser historiker Ketil Gjølme Andersen på hvordan de to byggherrene la til rette for at Hitler og nazistenes visjoner. Omtalen er utarbeidet av BS
ISBN
  • 978-82-450-2520-0
Tilgjengelege
  • 0/1
Lånarar på venteliste
  • 0 (0)
*000     aam a22     4c 4500
*001171538
*00520211012104136.0
*007t|
*008210305b||||||||xx ||||e     ||0||0 nob|d
*019  $bl
*020  $a978-82-450-2520-0$qinnbundet$cNkr 399.00
*035  $a(BIBBI)0612065
*08204$qNO-OsBA$a940.53481$223/nor
*090  $c940.53$dA
*1001 $aAndersen, Ketil Gjølme$d1963-$jn.
*24510$aHitlers byggherrer$bFritz Todt og Albert Speer i Norge$cKetil Gjølme Andersen
*250  $a1. utgave
*260  $aBergen$bFagbokforlaget$c2021
*300  $a300 sider$billustrasjoner$c24 cm
*336  $atekst$0http://rdaregistry.info/termList/RDAContentType/1020$2rdaco
*337  $auformidlet$0http://rdaregistry.info/termList/RDAMediaType/1007$2rdamt
*338  $abind$0http://rdaregistry.info/termList/RDACarrierType/1049$2rdact
*5208 $aAdolf Hitler hadde en særskilt plan for Norge i sitt storrike. Kystlinjen hadde stor strategisk betydning, landet var rikt på naturressurser og befolkningen var det beste materialet for å dyrke den ariske rasen. Derfor ble det i løpet av okkupasjonsårene igangsatt store byggeprosjekter over hele Norge. Byggingen av en polarjernbane gjennom hele Nord-Norge frem til Kirkenes ble startet i 1942, og løp helt frem til frigjøringsdagene i 1945. 25 000 krigsfanger ble benyttet som slavearbeidere, av disse omkom om lag 2100. Andre steder i landet var det nye byer, festningsverk og industribygg som måtte anlegges, noe som igjen krevde et utvidet vei- og jernbanenett. Ingeniøren Fritz Todt og arkitekten Albert Speer ble engasjert til å gjennomføre prosjektene. I denne boken ser historiker Ketil Gjølme Andersen på hvordan de to byggherrene la til rette for at Hitler og nazistenes visjoner. Omtalen er utarbeidet av BS
*60014$aSpeer, Albert$carkitekt og politiker$d1905-1981$jt.$g(NO-TrBib)90061198
*60014$aSpeer, Albert$carkitekt og politikar$d1905-1981$jt.$g(NO-TrBib)90061198
*60014$aTodt, Fritz$cingeniør$d1891-1942$jt.$g(NO-TrBib)90503499
*65027$aJernbaneanlegg$zNord-Norge$2bibbi
*65027$aJernbaneanlegg$zNord-Noreg$2bibbi
*651 7$aNoreg$xHistorie$xVerdskrigen, 1939-1945$2bibbi
*6532 $aAndre verdenskrig
*6532 $aAndre verdskrigen
*856  $aaja.bs.no$nBiblioteksentralen, Oslo$qimage/jpeg$uhttps://aja.bs.no/8d552646-460d-4c0f-bda9-834ffb7bd5a5/cover/original.jpg$3Omslagsbilde
*856  $aaja.bs.no$nBiblioteksentralen, Oslo$qimage/jpeg$uhttps://aja.bs.no/8d552646-460d-4c0f-bda9-834ffb7bd5a5/cover/thumbnail.jpg$3Miniatyrbilde
^
Det finst ingen bokmeldingar for denne boka.
Klikk her For å bli den første til å gje di meining
Vis
Lukk
Bilete 
Send til
Eks. namnStatusForfallsdatoHører tilHylle
Ex4Under innkjøp Modalen folkebibliotek940.53 A