Forfattar
Tittel Nudge: hvordan ta bedre valg om helse, penger og lykke
Språk
Hylle
Klassifikasjon
Emne
År
Noter Nudge er det engelske ordet for 'dult' og har blitt et adferdsøkonomi sk begrep for å tilrettelegge noe på en smart måte slik at folk gjør lure valg. I økonomi sk teori er mennesket rasjonelt, men i virkeligheten er vi lite rasjonelle og gjør ting vi ikke burde gjøre. Forfatterne viser hvordan vi kan gjenkjenne feilslutninger vi er tilbøyelige til å gjøre ved å designe miljøer som gjør det lettere å velge det som er best for folk. Dette kaller forfatterne valgarkitektur, dvs. å designe noe slik at man dultes i en fordelaktig retning. Omtalen er utarbeidet av BS.
ISBN
Tilgjengelege
Lånarar på venteliste
*000 aam a22 4c 4500
*001160095
*00520211203123025.0
*007t|
*008190820b||||||||xx ||||e |||||0 nob|d
*019 $bl
*020 $a978-82-8265-484-5$qinnbundet$cNkr 379.00
*035 $a(BIBBI)0569025
*041 $heng
*082 4$qNO-OsBA$a330.019$25
*090 $c330.019$dT
*1001 $aThaler, Richard H.$d1945-
*24510$aNudge$bhvordan ta bedre valg om helse, penger og lykke$cRichard H. Thaler, Cass R. Sunstein ; oversatt av Kjersti Velsand
*2461 $aNudge :$iOriginaltittel$bimproving decisions about health, wealth and happiness
*260 $aOslo$bDreyers forlag$c2019
*300 $a338 sider$billustrasjoner
*336 $atekst$0http://rdaregistry.info/termList/RDAContentType/1020$2rdaco
*337 $auformidlet$0http://rdaregistry.info/termList/RDAMediaType/1007$2rdamt
*338 $abind$0http://rdaregistry.info/termList/RDACarrierType/1049$2rdact
*500 $aKulturfond
*500 $aOriginaltittel: Nudge : improving decisions about health, wealth and happiness
*5058 $aHar bibliografi, noter, register
*5208 $aNudge er det engelske ordet for 'dult' og har blitt et adferdsøkonomi sk begrep for å tilrettelegge noe på en smart måte slik at folk gjør lure valg. I økonomi sk teori er mennesket rasjonelt, men i virkeligheten er vi lite rasjonelle og gjør ting vi ikke burde gjøre. Forfatterne viser hvordan vi kan gjenkjenne feilslutninger vi er tilbøyelige til å gjøre ved å designe miljøer som gjør det lettere å velge det som er best for folk. Dette kaller forfatterne valgarkitektur, dvs. å designe noe slik at man dultes i en fordelaktig retning. Omtalen er utarbeidet av BS.
*65017$aØkonomi og psykologi $2BS
*950 $aPsykologi og økonomi $zØkonomi og psykologi $9nor
^
Det finst ingen bokmeldingar for denne boka.
Klikk her
For å bli den første til å gje di meining