Lindås bibliotek

   
Tenkning og tale
Hugselista er tom
Vis
Forfattar
Tittel
  • Tenkning og tale
Medansvarleg
Språk
  • Språk: Norsk (Bokmål)
Hylle
  • 401.9 V
Klassifikasjon
Emne
Serie
År
  • 2008
Noter
  • "Tenkning og tale" er den russiske pedagogen og psykologen Lev S. Vygotskijs hovedverk. Med denne oversettelsen foreligger for første gang et større verk av denne innflytelsesrike tenkeren på norsk. Vygotskij var opptatt av barnets mentale utvikling, men ikke som en indre, biologisk modningsprosess. For ham var den psykologiske utviklingen en sosiokulturell prosess. Det er gjennom bruken av kulturens redskaper at barnet utvikler høyere mentale funksjoner, det er i vår kontakt med kulturen vi blir menneskelige. Denne tanken finner vi også igjen i begrepet den nærmeste utviklingssonen, som beskriver det barnet kan klare med hjelp av andre. Som et stillas rundt barnet støtter kulturen barnets utvikling, men deretter kan det tas ned og barnet står på egne ben. Slik viser Vygotskij oss at våre ferdigheter først er sosiokulturelle, for deretter å internaliseres. 1. oppl: 2001 Bibliografi: s. 275-277
ISBN
  • 82-417-1198-0
Tilgjengelege
  • 1/1
Lånarar på venteliste
  • 0 (0)
*00001772nam  22002771  4500
*001158520
*008010305                a          00nob 2
*015  $a0119694$bBIBBI
*019  $bl
*020  $a82-417-1198-0$bh.$cNkr 405.00
*041  $hengrus
*08231$a401.9$zh$25
*090  $c401.9$dV
*100 0$aVygotskij, Lev Semjonovitsj$d1896-1934$jr.
*24010$aMyshlenie i rech'
*24510$aTenkning og tale$cLev Vygotskij ; revidert og redigert av Alex Kozulin ; oversatt av Tore-Jarl Bielenberg og Margareth Toften Roster
*250  $a3. oppl.
*260  $aOslo$bGyldendal akademisk$c2008
*300  $a283 s.
*440 0$aBasis
*503  $a1. oppl: 2001
*505  $aBibliografi: s. 275-277
*520  $a"Tenkning og tale" er den russiske pedagogen og psykologen Lev S. Vygotskijs hovedverk. Med denne oversettelsen foreligger for første gang et større verk av denne innflytelsesrike tenkeren på norsk. Vygotskij var opptatt av barnets mentale utvikling, men ikke som en indre, biologisk modningsprosess. For ham var den psykologiske utviklingen en sosiokulturell prosess. Det er gjennom bruken av kulturens redskaper at barnet utvikler høyere mentale funksjoner, det er i vår kontakt med kulturen vi blir menneskelige. Denne tanken finner vi også igjen i begrepet den nærmeste utviklingssonen, som beskriver det barnet kan klare med hjelp av andre. Som et stillas rundt barnet støtter kulturen barnets utvikling, men deretter kan det tas ned og barnet står på egne ben. Slik viser Vygotskij oss at våre ferdigheter først er sosiokulturelle, for deretter å internaliseres.
*574  $aOriginaltittel: Myshlenie i rech'
*574  $aOversatt etter: Thought and language
*650 1$aSpråkpsykologi$1401.9$2BS$2BS$9nor
*700 0$aKozulin, Alex$ered.
*950 0$aPsykolingvistikk$zSpråkpsykologi$9nor
^
Det finst ingen bokmeldingar for denne boka.
Klikk her For å bli den første til å gje di meining

For første gang foreligger et større verk av Vygotskij på norsk Vygotskij er blant de tenkerne som fremstår som stadig mer moderne og aktuell ettersom tiden går, og Tenkning og tale regnes med all mulig grunn som en av utviklingspsykologiens og pedagogikkens store klassikere. I dag er Vygotskij den viktigste teoretikeren for enhver som ønsker å forstå utviklingen av språk og bevissthet. For å forstå denne utviklingen må man ikke kun se på individet, men hvordan dette samspiller med andre mennesker, samfunnet og kulturens mange verktøy. Slik utforsker han hvordan den individuelle psyke er vevd inn i det kulturelle kollektiv. Med forord av Arne Skodvin. Oversatt av Tore Jarl-Bielenberg.

Send til
Eks. namnStatusForfallsdatoHører tilHylle
Ex1Tilgjengeleg Lindås bibliotek401.9 V