Forfattar
Tittel Hitlers byggherrer: Fritz Todt og Albert Speer i Norge
Språk
Hylle
Klassifikasjon
Emne
År
Noter Adolf Hitler hadde en særskilt plan for Norge i sitt storrike. Kystlinjen hadde stor strategisk betydning, landet var rikt på naturressurser og befolkningen var det beste materialet for å dyrke den ariske rasen. Derfor ble det i løpet av okkupasjonsårene igangsatt store byggeprosjekter over hele Norge. Byggingen av en polarjernbane gjennom hele Nord-Norge frem til Kirkenes ble startet i 1942, og løp helt frem til frigjøringsdagene i 1945. 25 000 krigsfanger ble benyttet som slavearbeidere, av disse omkom om lag 2100. Andre steder i landet var det nye byer, festningsverk og industribygg som måtte anlegges, noe som igjen krevde et utvidet vei- og jernbanenett. Ingeniøren Fritz Todt og arkitekten Albert Speer ble engasjert til å gjennomføre prosjektene. I denne boken ser historiker Ketil Gjølme Andersen på hvordan de to byggherrene la til rette for at Hitler og nazistenes visjoner. Omtalen er utarbeidet av BS
ISBN
Tilgjengelege
Lånarar på venteliste
*000 aam a22 4c 4500
*001171538
*00520211012104136.0
*007t|
*008210305b||||||||xx ||||e ||0||0 nob|d
*019 $bl
*020 $a978-82-450-2520-0$qinnbundet$cNkr 399.00
*035 $a(BIBBI)0612065
*08204$qNO-OsBA$a940.53481$223/nor
*090 $c940.53$dA
*1001 $aAndersen, Ketil Gjølme$d1963-$jn.
*24510$aHitlers byggherrer$bFritz Todt og Albert Speer i Norge$cKetil Gjølme Andersen
*250 $a1. utgave
*260 $aBergen$bFagbokforlaget$c2021
*300 $a300 sider$billustrasjoner$c24 cm
*336 $atekst$0http://rdaregistry.info/termList/RDAContentType/1020$2rdaco
*337 $auformidlet$0http://rdaregistry.info/termList/RDAMediaType/1007$2rdamt
*338 $abind$0http://rdaregistry.info/termList/RDACarrierType/1049$2rdact
*5208 $aAdolf Hitler hadde en særskilt plan for Norge i sitt storrike. Kystlinjen hadde stor strategisk betydning, landet var rikt på naturressurser og befolkningen var det beste materialet for å dyrke den ariske rasen. Derfor ble det i løpet av okkupasjonsårene igangsatt store byggeprosjekter over hele Norge. Byggingen av en polarjernbane gjennom hele Nord-Norge frem til Kirkenes ble startet i 1942, og løp helt frem til frigjøringsdagene i 1945. 25 000 krigsfanger ble benyttet som slavearbeidere, av disse omkom om lag 2100. Andre steder i landet var det nye byer, festningsverk og industribygg som måtte anlegges, noe som igjen krevde et utvidet vei- og jernbanenett. Ingeniøren Fritz Todt og arkitekten Albert Speer ble engasjert til å gjennomføre prosjektene. I denne boken ser historiker Ketil Gjølme Andersen på hvordan de to byggherrene la til rette for at Hitler og nazistenes visjoner. Omtalen er utarbeidet av BS
*60014$aSpeer, Albert$carkitekt og politiker$d1905-1981$jt.$g(NO-TrBib)90061198
*60014$aSpeer, Albert$carkitekt og politikar$d1905-1981$jt.$g(NO-TrBib)90061198
*60014$aTodt, Fritz$cingeniør$d1891-1942$jt.$g(NO-TrBib)90503499
*65027$aJernbaneanlegg$zNord-Norge $2bibbi
*65027$aJernbaneanlegg$zNord-Noreg$2bibbi
*651 7$aNoreg$xHistorie$xVerdskrigen, 1939-1945$2bibbi
*6532 $aAndre verdenskrig
*6532 $aAndre verdskrigen
*856 $aaja.bs.no$nBiblioteksentralen, Oslo$qimage/jpeg$uhttps://aja.bs.no/8d552646-460d-4c0f-bda9-834ffb7bd5a5/cover/original.jpg$3Omslagsbilde
*856 $aaja.bs.no$nBiblioteksentralen, Oslo$qimage/jpeg$uhttps://aja.bs.no/8d552646-460d-4c0f-bda9-834ffb7bd5a5/cover/thumbnail.jpg$3Miniatyrbilde
^
Det finst ingen bokmeldingar for denne boka.
Klikk her
For å bli den første til å gje di meining